| Home | Voertuigen Gelderland | Voertuigen Utrecht | Bedrijfsbrandweer | Specials | Contact | Links | Gastenboek

Brandweer Vlieland



VLIELAND, vanuit het westen geteld het tweede Waddeneiland van Nederland behorende bij de provincie Friesland. In vroegere tijden maakte het eiland deel uit van het gewest Texla. Het enige dorp op Vlieland, Oost Vlieland is tevens de aankomstplaats van de boot die vaart onder vlag van rederij Doeksen. Wie aankomt op het eiland heeft meteen het eilandgevoel na het zien van de vuurtoren en is iedereen in vakantiestemming.



Vroeger was er naast Oost Vlieland een tweede dorp genaamd West Vlieland, echter is dit dorp door een storm in 1736 geheel door zee verloren gegaan. Het westen van het eiland vormt nu het prachtige natuurgebied de Vliehorst.


Omdat het ook de in vakantie maar moeilijk is het vastleggen van brandweervoertuigen los te laten was het al snel duidelijk dat een bezoek aan dit bijzondere korps op het prachtige eiland een bezoek verdiende. Na enig heen en weer gemaild te hebben en een telefoontje was het allemaal snel geregeld.

Nadat we enthousiast ontvangen werden door één van de korpsleden van dit momenteel 18 personen tellende brandweerkorps kwamen de voertuigen naar buiten. Het korps rukt op jaarbasis gemiddeld 35 tot 40 keer uit voor allerlei soorten meldingen. Het korps maakt onderdeel uit van de veiligheidsregio Fryslân en behoort tot het district Noord-West. Variërend van een OMS melding tot stormschades en zo nu en dan een duinbrand staat dit korps 24/7 klaar voor de bevolking van het eiland en de toeristen die het hele jaar door dit eiland bezoeken. Bijzonder detail is dat het bijna niet voorkomt dat de eilandbrandweer assistentie vanaf het vaste land hoeft in teroepen. Het korps wordt onder andere door de defensiebrandweer en staatbosbeheer ondersteunt met extra materieel wanneer er niet voldoende potentieel vanuit eigen brandweerpost is.



Vergezeld door een zwakke zon en een mooie groene achtergrond kon de fotosessie beginnen.

Het eerste voertuig betrof de dienstbus van dit korps. De bus biedt plaats aan 9 personen en luisterend naar het roepnummer 02-4701 (voorheen 945 ) Het is een Mercedes Benz 316CDI Sprinter door Ziegler Brandweertechniek gebouwd in 2001. De bus staat in de onderste laag van de garage gestald. Op de tweede bouwlaag, op straathoogte aan de Willem Vlaminghstraat staan de beide tankautospuiten gestald.



Het tweede voertuig betrof de prachtige Mercedes Benz Unimog U1550L luisterend naar het roepnummer 02-4789, een beresterk voertuig en daarmee voor de Vliese brandweer van grote betekenis. Omdat het voertuig nu gebreken begint te vertonen staat het in de planning vervangen te worden. Het voertuig is in 1990 gebouwd door Doeschot-Rosenbauer en begon zijn brandweercarriere als tankautospuit bij de brandweer van Eindhoven. In 2006 is het voertuig naar Vlieland gekomen en doet het nog steeds dienst.



Het derde voertuig betrof de eerstelijnstankautospuit een Scania P114B4X4HZ met een opbouw van Mucar uit Wierden. Een Godiva pomp met een capaciteit van 3250 liter per minuut zorgt voor de eerste slag water. Voorzien van dakblussing en bandenaflaatsysteem kan het voertuig op alle lastige plekken op het eiland komen. Het voertuig is 2003 bij het korps in dienst gekomen en staat ook op de lijst om vervangen te worden. Vermoedelijk zal het doorschuiven als tweedelijnsvoertuig.



Verder beschikt het korps nog over een tweetal grootvermogenpompen, een hulpverleningsaanhanger en een slangenaanhanger met 1 kilometer slang.

In vroegere tijden heeft het korps ook een prachtige Bedford RSZ3 in bezit gehad met roepnummer AS1 en later 722. Het voertuig met een opbouw van Kronenburg-Doeschot met bouwjaar 1964 heeft dienst gedaan van 1978 tot 1990 en is overgenomen van de brandweer Boxtel. Heden is het voertuig in bezig van de Historische Brandweer Vrienden en Voertuigen (HBVV) in Hoogezand-Sappemeer. Deze heb ik in 2015 al eens gefotografeerd.



Dank aan de collega’s van Vlieland voor het leuke ontvangst en de medewerking !



© 2009-2015 Dennis Kempers en Albert-Jan van den Top